Reklama
Start Lektura dla rodzica 2

Lektura dla rodzica 2

Aby problemy nie utrwalały się…

1. Przedstaw (zapisz na lodówce, nad biurkiem) zasady

  • Bez słowa „NIE” (Zamiast „Nie krzycz” – „Mów ciszej”…)
  • „Lekcje odrabiamy do godz. 18:00”, „ Serial oglądamy po kąpieli”…

 

2. Konsekwencje:

  • Zabranie przyjemności, przywileju (na realny czas)
  • Odesłanie w nudne miejsce
  • Zabranie uwagi ważnej, dorosłej osoby

 

TYLKO KONSEKWENCJA powoduje, że dziecko ma pewność, że jeśli czegoś nie zrobi to nigdy mu się nie upiecze.

 

 

3. System żetonowy DOSTOSOWANY DO KONKRETNEGO DZIECKA!!!

1)    Ustalamy pożądane zachowanie

2)   Ustalamy liczbę punktów za dostosowanie się do określonej zasady

3)   Ustalamy listę nagród i ich cenę w zarobionych punktach

4)   Nie wolno odbierać zarobionych punktów i nagród

 

Np.

 

NAGRODY:

Np.

Chipsy – 35 p.

45 min. dłużej na komputerze – 50 p.

Basen – 65 p.  i inne

Odpowiednie NAGRODY wychowują lepiej niż kary

1. Dlaczego nie kara?

Kara nie działa tak silnie jak nagroda i tylko czasowo ogranicza złe zachowanie.

 

2. Pierwsze prawo chwalenia:

JEŚLI CHCESZ MIEĆ DOBRE DZIECKO TO CHWAL JE WIELE RAZY,

A JEŚLI NIE MASZ ZA CO TO WYMYŚL (ZACZNIJ OD DROBIAZGU!)

 

3. Dobra pochwała

  • Taka, w którą sam wierzysz
  • Bez słowa „nie” (zamiast: „Nie zostawiłaś bałaganu” – „Poukładałaś zabawki”)
  • Bez krytyki: „Wyglądasz ładnie, nie to co wczoraj”, „Nareszcie zdałeś, super!”

 

4. Wzmacniaj pozytywnie

Zauważaj to, co było dobre – nawet, jeśli to tylko szczegół całej pracy.

 

Warto wzmacniać sytuacje, zachowania oczywiste, bo nie wzmacniane wygasają!!!!

Np. „Samodzielnie przygotowujesz sobie kanapki, super”

(nawet jeśli trwa to 2 mies. a dziecko odpowie „ Jeju, mamo to już od miesięcy” –  utrwalasz dobre działanie)

Zasada/max liczba punktów

pon

wt

śr

czw

pt

sob

niedz

Moje tygodniowe konto

WYPROWADZANIE

Atosa/ 5 p.

Meldowanie się

co godz. z podwórka/5 p.

Zwracanie się do siostry w spokojny sposób/15 p.